Marte Meo

Marte Meo betyder ”ved egen kraft”, og det centrale fokus i Marte Meo er at opmuntre mennesker til ved egen kraft at fremme og stimulere udviklingsprocesser så børn, forældre og pædagogisk personale derved lærer at udnytte deres kapacitet bedst muligt.

Vi ser ressourceorienteret på det enkelte barn og anvender metodens principper i hverdagen, så vi sikrer det enkelte barns trivsel og udvikling ved at tilbyde udviklingsstøttende kontakt og samspil. I Børnegården Humle-Tumle har vi fokus på at skabe gode betingelser for at alle børn deltager i et inkluderende og lærende fællesskab, hvor struktur, tydelighed og genkendelighed er med til at sætte rammerne. Vi møder børnene med anerkendelse og ser dem som ligeværdige og derfor vægter vi relationen og nærværet til børnene på en sådan måde at vi skaber tryghed. For at skabe de nærværende relationer til børnene arbejder vi i mindre grupper, da det er væsentligt for at se og høre det enkelte barn samt følge barnets perspektiv. Når vi er i de små grupper får børnene mulighed for at være aktivt deltagende og vi ser de børn, som har brug for et skub til at turde og de børn som har brug for klare rammer til at kunne koncentrere sig.

Marte meo

Vi har fokus på muligheder og mestring, og bruger de 5 Marte Meo principper, såvel når vi optager film og laver forløb, men også i hverdagen.

De 5 Marte Meo principper er som følger:

• At følge initiativ
  • At bekræfte initiativ
  • At sætte ord på egne og andres initiativer
  • Turtagning
  • Positiv ledelse

Vi har i børnegåden Humle-Tumle arbejdet med Marte Meo principperne i flere år.

Ud over at bruge principperne i dagligdagen både med og uden brug af film – har vi også refleksionsgrupper i personalegruppen, hvor vi sammen på møder kigger på film, og bruger det til at fremme de gode relationer mellem barn og voksen.