Leg- og bevægelsesinstitution

Børnegården Humle-Tumle har som leg- og bevægelsesinstitution fokus på at børnene får sig rørt og bliver udfordret motorisk. Vi har derfor i et samarbejde med Humlehøjskolen mulighed for at låne skolens bryderum, haller, gymnastiksal samt svømmehal, hvilket vi som regel benytter os af på ugentlig basis. Desuden rummer vores eget hus tumlerum, hvor der ligeledes er plads til leg og bevægelse. I personalegruppen har vi uddannede motorikvejledere som arbejder med grundmotorik og grundlege på flere planer som f.eks. motorik, de primære sanser og deres betydning for børns primære udvikling.

Leg og og bevægelse

Vi arbejder ud fra, at barnets leg har værdi i sig selv, og at det derfor er en gennemgående del af barnets hverdag. Det gør vi, fordi legen er grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling. Derudover fremmer legen barnets fantasi, sprog, nysgerrighed, selvværd og identitet. Som leg og bevægelses institution har vi fokus på at lege og at være fysisk aktiv på mange forskellige måder. Det gør vi ved at:

• Skabe rammer for leg ved at indrette fysiske legemiljøer, der fremmer børnenes lyst til leg
  • Give barnet mulighed for at blive udviklet og udfordret gennem leg
  • Give barnet mulighed for fordybelse i legen

Leg- og bevægelsesinstitution

I Humle-Tumle kommer det til udtryk ved at vi:

• Møder barnet i øjenhøjde og er til stede
  • Lader barnet invitere andre børn til leg
  • Går foran barnet og er rollemodeller, så barnet kan spejle sig i os
  • Understøtter barnet i dets venskaber til hinanden
  • Udvikle legemiljøer både i huset og ved brug af lokalsamfundets faciliteter.
  • Er deltagende voksne der skaber ro til forskellige lege
  • Understøtter barnet i fordybelse